måndag, juli 04, 2005

Independence Day

4 juli. Undrar hur det går med den där "Deep Impact" som skulle krocka med en komet idag på morgonen?
Det kanske var idag morgon USA-tid förresten. I så fall kan det ju vara lite tid kvar.

Det blev rabarberpaj igår. Det blev till och med "knäckig rabarberpaj" och inte vanlig smulpaj. Jag löste gräddfrågan genom att ta en promenad runt sjön (matade fåglar som vanligt, tyvärr var inte min favoritgås lika närgången som vanligt. Jag gillar när han äter ur handen!) och sedan gå in på Statoil/ICA Express på hemvägen.

knäckig rabarberpaj

skär 500 g rabarber i små bitar, lägg dem i botten på en ungsfast form, strö på lite socker
smält 150 g smör i en kastrull och häll i
en halv dl ljus sirap
1 dl grädde
vispa ihop och dra av kastrullen

blanda detta i en skål
2 dl mjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

blanda detta med det i kastrullen, fast kastrullen ska ej stå på plattan då

bred geggan över rabarberna o grädda i 25-30 min i 175 graders ugn, eller tills ytan fått fin färg o ser knäckig ut
ät ljummen med glass eller vaniljvips


Sådär, där kom receptet också. Taget direkt från Skugges blogg. Så stavfelet "vaniljvips" är hennes, inte mitt :)

3 kommentarer:

M sa...

Snodde också det receptet från skugge (den 7e juni.).. det ger fortfarande multum med pageloads via google :) (Men jag pallade inte att inte rätta vips.) Gott är det iaf!

Tack förresten för kommentaren nyss :)

liffer sa...

Ah, jag var lite seg med att prova receptet, I know, men jag har inte riktigt haft tid förrän denna helgen.
Jo, supergott! Hoppas det är supernyttigt också ;)

Ha, coolast ju ;)

Anonym sa...

Det här receptet låter ofantligt gott. Att man inte bor i samma stad som dig, så man kan bjuda in sig själv på fika! ;)