fredag, juli 01, 2005

Efterklok

Nu när jag redan pendlat jäääättelänge kommer jag på saker som skulle ha kunnat göra pendlingen roligare. Varför tänkte jag inte igenom sånt från början?
Till exempel borde jag ha haft en pendlingsbok. Det skulle kunna vara vilken bok som helst som är lagom tung (dvs inte så tung; alltså en inte för tjock pocket till exempel) och läsvärd. Denna bok skulle jag då enbart få läsa ur under själva pendlingen, dvs de 1:05 tåget tar på morgonen och de 50 minuter eftermiddagsbussen tar.
Då blir det ju som att man längtar till det är dags att åka, eftersom det är då man äntligen får se vad som händer i boken. Istället för att som nu mest tycka att det är drygt med pendlingen...

Självklart har jag läst böcker under min restid, men de böckerna har jag även läst ur hemma på kvällar och helger. Det blir liksom inte samma effekt då.
Tänk om det är jättespännande när man åker hem på fredag eftermiddag och så "får" man inte läsa nåt mer ur boken förrän måndag morgon! :)
Den dealen körde en gammal arbetskamrat på ICA en sommar förut. Hon hade en "jobbok" som hon bara läste ur på rasterna på jobbet. Smart tycker jag.

Nu har jag precis skaffat en sån bok. Mrs Dalloway blev det. Får väl se hur det känns, om det är så roligt som jag tror.
Som sagt; synd bara att jag inte kom på det tidigare!


För övrigt kopplas den fasta linan in på måndag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag tyckte jättemycket om Mrs Dalloway. Den är nog utmärkt som pendelbok tror jag.
Funderar på att skaffa en blogg här jag också förresten. Har svårt att komma på ett bra namn bara... Det är lätt att bli pretentiös :).

liffer sa...

Så bra att den är bra :) Jag har inte kommit så långt än i den dock. Har inte läst Virginia Woolf tidigare alls faktiskt men jag gillar redan stilen hon skriver med. Mrs Dalloway känns (hittills) ganska filosofisk i det att man hela tiden följer hennes tankar. Känns mysigt på nåt sätt.

Apropå bloggnamn så kan man byta namnet på bloggen senare. Kan kanske göra det enklare att komma igång :)
Du måste höra av dig om du skaffar en förresten!