måndag, juni 27, 2005

Orkidéskötsel

Mammas orkidé har börjat ta sig igen. Min håller på att ge upp.
Det är nog inte så dramatiskt som det låter dock, men blommorna som varit så fina ända sen i påskas håller på att vissna. Det ska inte vara omöjligt att få nya blommor på samma stängel, så det är ju inte säkert att den måste vara kal och tom resten av sommaren, men risken finns.
Fast jag vet inte om det är så mycket risk över det. Den har fått smådjur i jorden (eller komposten heter det väl när det är en orkidé) och jag vill gärna ha bort dem. Tror att jag måste tvätta hela växten, med rötter och allt, och byta kompost för att lyckas med det, och jag vill inte plantera om den när den blommar.
Så; det kanske är bra om blommorna dör så att jag kan våga hantera den lite våldsammare?

2 kommentarer:

Tina sa...

Sätt lite Yes i vattnet när du vattnar...

liffer sa...

Jag har provat det redan, men de verkar inte direkt minska i antal =/
Alltså, de verkar egentligen inte angripa växten alls (och jag har läst om att kan få djur i orkidékomposten som inte direkt är farliga för rötterna/växten, så det kanske stämmer?) men det känns ändå inte kul att ha dem där...