torsdag, juni 16, 2005

Den galna professorn

Den galna professorn som har rummet mitt emot mitt mässade Salve Regina när han kom i morse. Hans sjungande och mässande kommer jag absolut sakna när jag väl slutar här. :)
Salve Regina gav dessutom liv åt minnen från Forssaängkörstiden. Kul!

Sálve Regína, máter misericórdiæ:
Víta, dulcédo, et spes nóstra, sálve.
Ad te clamámus, éxules fílii Hévæ.
Ad te suspirámus, geméntes et fléntes
in hac lacrimárum válle.
Éia érgo, Advocáta nóstra,
íllos túos misericórdes óculos ad nos convérte.
Et Jésum, benedíctum frúctum véntris túi,
nóbis post hoc exsílium osténde.
O clémens, O pía, O dúlcis Vírgo María.



Hail, O Queen, mother of mercy,
our life, sweetness, and hope, hail.
To thee do we cry, banished children of Eve,
to thee do we sigh, mourning and weeping
in this vale of tears.
Behold then, our advocate,
turn thy merciful eyes upon us,
and after this our exile show unto us
the blessed fruit of thy womb, Jesus.
O merciful, O pious, O sweet Virgin Mary.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag har fâtt en ny hobby; sudoku :) pröva själv, finns pâ svd:s hemsida. bra att ha om man har trâkigt...
ha det!

liffer sa...

Sudoku?? Låter som nåt som jag måste prova när vi fått bredband hemma, men nu med modem känns det väl inte så kul.
Blir man fast?? Det orkar inte jag!!!

Anonym sa...

mmm, man blir lite fast, men bara en halvtimme eller sâ :) funkar med modem oxâ, det är ändâ bäst att skriva ut dom... jag gör det pâ ABB :))

liffer sa...

Du, jag hade visst provat det en gång redan :) Men kom inte ihåg vad det hette! Aftonbladet har också sudoku varje dag nämligen, och vi köper tidningen åtminstone en dag i veckan. Det är kul eftersom man får känna sig lite lagom smart, men utan sådär superstor ansträngning tycker jag :)