Visar inlägg med etikett växter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett växter. Visa alla inlägg

lördag, juli 05, 2008

Bortlämnande


Dags att lämna bort blommor för sommaren. Här är några som ska bo hos S och T.

lördag, maj 10, 2008

Gulnat blad

Redan när jag, i ett försök att få henne att se anständig ut, band upp den gamla Monsteran (moderplantan till min nya, fina Monstera som arbetar som insynsskydd i köksfönstret) mot en relativt grov, men ändock för veck, pinne hade den ett blad som höll på att gulna.
Jag ides inte ta bort det utan det är fortfarande kvar.
Förra helgen när Mormor var här hördes från rullstolen ett glatt
"Men se, ett gult blad! Så fint!"
Hon är nog den enda som jag känner som skulle säga så och verkligen mena det. För det gjorde hon.

Samma person kommenterade också två närstående personers berättelse om när de gick vilse med
"Hittade ni inte tillbaka? Var det inte dag? Men då var ju solen uppe?!"
som om det verkligen inte skulle gå att missta sig på vägen hem när solen är uppe.

Bara för att man vet åt vilket håll öster är vet man nödvändigtvis inte var målet är. Men det tycker nog Mormor :)

I övrigt: let go with the flow. Snart är det över.

fredag, maj 09, 2008

Överflöd

Jag köpte Aftonbladet idag på lunchen. Det händer inte ofta men jag tänkte att det skulle vara trevligt att sitta på balkongen och läsa ikväll och jag har för tillfället inte lust att börja på någon bok.


När jag kom hem möttes jag av ett överflöd av tidningar som kommit med posten så istället för att ha en myskväll med en lättsam tidning lutar det åt att det blir en kväll av lässtress istället.

Suck.
-----------
Och dessutom hade jag fel om Häggen. Vad är det då då?


måndag, maj 05, 2008

Flora


Jag kan verkligen ingenting om växter. Inte ens detta träd hade jag koll på! Men jag misstänkte att det var en Hägg och efter att gå konsulterat floran så kan jag konstatera att gissningen var korrekt. Skönt. Annars hade jag ju fått skämmas!

måndag, april 28, 2008

Envis


Den ger aldrig upp! Den har blommat nästan konstant nu sedan november. Imponerande.

söndag, februari 10, 2008

Blommande orkidé


Jag har för första gången lyckats få en orkidé att blomma om. Den är riktigt fin nu.
Knopparna fanns före jul men det var under januari den blev riktigt vacker. Hoppas att den blommar länge nu. Den sprider verkligen glädje i sitt fönster.

torsdag, november 22, 2007

Novemberkaktus igen


Den lilla novemberkaktusen (som jag lagt upp kort på förut) var ju jättefin (och är fortfarande det) men att den stora (som är förälder till den lilla) var ÄNNU finare visste jag inte!
Vår persienn gick sönder och sambon skulle laga den och behövde flytta blomman och det visade sig att den är såhär fin (se fotot!). Tyvärr bara på den sidan som är mot fönstret och man ska ju inte ändra ljusförhållanden för blommande novemberkaktusar har jag hört. Så vi får ju knappt se det :(

Vet inte varför den lilla blommade åt alla håll. Kanske för att den stora står mörkare pga att den skuggas av balkongen på våningen ovanför? De står nämligen i precis samma väderstreck så det är ingen skillnad på solljuset annars...
Eller så mår den lilla bättre för att den står i sovrummet där det nästan aldrig är tänt = den får det naturliga ljuset och i och med det lika mycket dygnsvila som den behöver för att knopparna ska börja bildas.

Jag vet inte men blommar gör de i alla fall!

lördag, oktober 27, 2007

Exempel


Mamma krävde att jag skulle visa nån av blommorna jag skrev om. Detta är den blommande novemberkaktusen. Ett foto gör den inte rättvisa egentligen men kan kanske ge en hint om att den är fin i alla fall!

fredag, oktober 26, 2007

Jag gör så att blommorna bloommar

Min ena novemberkaktus blommar sjukt fint just nu. I princip varenda gren har en blomma eller knopp! Verkligen vackert.
Den lyser upp hela sovrummet.

Min andra (stora) novemberkaktus har en hel del knoppar men ingen utslagen blomma än. Kanske väntar den med att slå ut till november har börjat?

Orkidén som jag köpte förra våren har skickat ut en ny blomstängel. Hoppas hoppas att jag får blommor på den! Jag har aldrig lyckats få en brudorkidé att blomma om faktiskt. Det skulle kännas riktigt lyxigt att få till det :)

Johanna: hur gick det med orkidén som ni fick förresten? För länge sen, du vet. Du sa ju att du inte heller var bra på orkidéer.

lördag, maj 26, 2007

Dag två av projekt avhärdning

Sambon efter att ha hjälpt mig plocka in växterna från balkongen:
-Vad hette det sa du? Avlivning?

fredag, maj 25, 2007

Avhärdning

Idag (nyss) påbörjade jag avhärdningen av mina små sticklingar.
Jag vet inte om det kommer gå så bra för det blåser ute. Man ska helst (har jag läst) börja en solig och icke-blåsig dag men det är lite svårt just nu att hitta en dag som det inte blåser.
Mina Underblommor (som är ganska långa och gängliga) har redan lagt sig ner, ser jag... Det blir spännande att se om det är något kvar av dem när de ska tas in om en timme.

lördag, mars 31, 2007

Hejdå Pelargon! Hej Basilika!

Åh. Så dumt det blev.
Jag fick en kommentar till mitt förra inlägg av en gammal bekant. Det inkluderade bland annat en emailadress och jag blev ombedd att radera kommentaren när jag läst den för att inte sprida adressen vidare.
Men det gick inte! Jag kunde inte radera en enskild kommentar. Dumt dumt.
Så jag valde att dölja alla kommentarer istället till det inlägget. Sorry!

Bland annat fick jag en kommentar från tremänning Saskia:
"Saskia has left a new comment on your post "Bokrea, IGEN": Du har blivit utmanad i min blogg! "

Tack för utmaningen Sas! Men jag är tråkig och orkar inte... Eller så kan jag inte komma på så många konstiga saker? ;)

Åke hade också skrivit:
"Åke has left a new comment on your post "Bokrea, IGEN": Läskigt att Feng Shui kan avslöja så mycket om ens liv...hur fungerar det om man bor på två ställen? "

Jag skulle tro att man ska lägga en bagua över båda sina hem då. Det blir nog bäst!
För övrigt kanske min garderobsrensning har gett resultat för nu så har jag i alla fall fått en ny chef. Får väl se hur det går framöver.


Vad gäller växtfronten så ger jag upp pelargonen nu. Hejdå!
Däremot har jag sått flera sorters frö. De där Flitiga Lisa som jag sådde i februari blev aldrig nåt... Nu däremot har jag fått både basilika, hänglobelia, kantlobelia och underblomma att gro.
Nu är mitt problem bara vad som ska hända med de små skotten över påsk? Vi reser bort fem dagar då och hur ska de klara sig utan mina gröna fingrar?

Imorgon ska jag se en skräckfilm på bio. Jag hoppas på att få bli riktigt rädd! Them heter den - någon som har sett den?

söndag, februari 11, 2007

Blommor

Ja, resan gick bra! Ingen fara. Det är bara jag som är dålig på att uppdatera här.
Ingen av säkerhetskontrollanterna var det minsta intresserade av min lilla genomskinliga necessär så min 120ml linsvätska gick glatt igenom utan minsta ifrågasättande.
Tiden nere i Amsterdam var värdefull också så det var bra!

Idag har jag köpt blomsterfrön, minidrivhus (eller vad kallas det?) och såjord för totalt 250 kr.
Men jag var åtminstone såpass smart så att jag såg till att de flesta fröpåsarna är bäst före september 2008 vilket betyder att jag kan använda dem nästa år om jag inte hinner/har lust nu i sommar.
Köpte bland annat en rolig gul variant av Flitiga Lisa (gå in på weibulls och sök efter 2339) som jag redan har sått eftersom förkultiveringen skulle vara februari-mars ungefär. Eller februari-april var det kanske...
Nåväl, det var dags nu i vilket fall.

Så nu kan våren komma snart. Jag är beredd!

lördag, januari 27, 2007

Hej Pelargon!


Hej Pelargon!

Välkommen ut i ljuset.


Väx nu riktigt fint tack!