Visar inlägg med etikett språk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett språk. Visa alla inlägg

måndag, juli 07, 2008

också <> och så

Det är många som börjat skriva också när de menar och så.
Eller har jag missat något?
Får man helt plötsligt använda också på samma sätt som och så?
Jag tycker att det ser helt fel ut. Galet.

måndag, juni 23, 2008

Okejrå

Okej då, "fölä" kanske ska stavas "förlä"?
Ville i alla fall få fram att det inte bara är ett r där i mitten.

Och som jag sa, det blev ju bättre än jag förväntade mig i alla fall. Så det var bra!
Kul att prata engelska.

söndag, juni 15, 2008

Killer

Är det en slump att det svenska ordet kille och det engelska ordet killer är så lika?
Eller har det kanske att göra med att kvinnor är det täcka könet och män det otäcka könet?



Nej. Jag är inte seriös.

lördag, maj 17, 2008

Pinocchio


Som troligtvis nästan alla andra Boråsare så måste jag ju blogga Pinocchio.
Jag tillhör den skara som tycker att det är trevligt att han har flyttat hit. Han är söt tycker jag och jag blir glad av att se honom! :)


Idag är för övrigt syttende mai och man borde ju ha tagit sig till Norge. Ikke sant?
Någon gång i livet måste jag uppleva syttende mai i Oslo. Så är det bara.
Snart kan jag nog norska också (även om R påpekade att det inte är någon norrman som säger kjempegreit, så jag måste hitta ett nytt uttryck att använda som är norskare...) för i och med projektet och alla norrmän man då pratar med så har jag ibland börjat tänka på norska till och med. "Hvis" och "Hvordan" åker hela tiden runt i hjärnan likväl som jag har svårt att använda orden rolig och anledning eftersom jag själv knappt vet om jag menar lugn eller kul, orsak eller möjlighet.
Förvirrande.

söndag, mars 30, 2008

Stor bokstav

Ska förresten kungen skrivas med stor bokstav? Eller är det bara gud som ska skrivas med stor bokstav?

För mig är kungen och gud lite samma sak - jag tror inte på någon av dem.

onsdag, februari 13, 2008

Hjälp!!

Det heter alltså inte öppenhjärtlig? Det har jag alltid skrivit...
Öppenhjärtig är det nya budet.
Läskigt så fel man kan ha. Jag som tycker att jag i allmänhet är noggrann och korrekt... :(

tisdag, januari 29, 2008

Bokbeställning

Nu var det dags att beställa böcker igen. Det blev följande:

Spelet : en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap (svart omslag) (9789127087958)
Familjens projektledare säger upp sig (9789137132174)
Vinterns goda ting : maten, julen, blommorna (9789100115326)
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra (9789185625628)

Hoppas att jag får Vinterns goda ting. Den var med på kampanj och det är först till kvarn som gäller.

I och för sig betyder ju "först till kvarn" i sin ursprungliga form att "först till kvarn får först mala" så alltså borde den som beställer först få boken först och den som beställer senare få boken senare. Att den som beställer sist inte ska få den alls innefattas inte i meningen.
Alltså räknar jag kallt med att jag får den.

fredag, januari 18, 2008

Non-disclosure

Dubbelnegationer är intressanta. Speciellt när de blir ett nytt ord som liksom betyder samma sak som ursprungsordet, bara att ursprungsordet kanske inte finns.

Förvirrande? Ja.

Jag tänker just nu på ordet non-disclosure som jag kom i kontakt med på jobbet när vi var tvungna att skriva på ett non-disclosurekontrakt för ett speciellt projekt.
Jag menar, dis kan man väl se som en negation? Dis i disappear gör ju att man får ett ord som är tvärtemot betydelsen av appear.
Non gör ju också en negation.
Det betyder alltså att man borde kunna använda ordet closure istället för non-disclosure, eller?! Säga att man skriver på ett closurekontrakt som helt enkelt skulle betyda att man skriver under på att det som sägs och siffror man får ta del av inte får komma ut.

Men varför göra det lätt när man kan krångla till det?

måndag, januari 14, 2008

Krokodiltårar

Jag tycker att det är lite roligt att folk (jag generaliserar till "folk" för det är då fler än 10 exempel som bara jag har...) använder uttrycket krokodiltårar helt fel!
Många verkar tro att krokodiler gråter ovanligt stora tårar så att krokodiltårar därför skulle vara synonymt med "gråta stort" eller liknande. För den som läser detta och inte vet kan jag ju meddela att det betyder falska tårar, vilket wikipedia mycket riktigt påpekar.
Så tänk på det!

torsdag, december 21, 2006

På grund av tack vare

Tänk så glad jag skulle bli om folk kunde lära sig att skilja på när man bör använda "på grund av" och när man bör använda "tack vare".
Speciellt tänker jag då på sådana människor som syns, det vill säga mediamänniskor.

Men det kanske till exempel är så att det är tack vare allt regnande som E6 rasade?
Nu har jag i och för sig inte hört just den meningen idag men många liknande.


Nu sova ett par timmar, sedan åka tåg. Till Söndsvall.

onsdag, december 20, 2006

Jul på gång

Ja, då är det verkligen snart jul. Inte långt kvar alls nu.
Det känns helt okej! Ingen stress här inte.
Julkorten är skickade i tid, klapparna köpta och inslagna och så vidare.

Nu är det bara det där tråkiga packandet kvar. Åker bort över helgerna nämligen.

Det ska bli skönt att återse trakter där man inte får "Det gör det" till svar på till exempel "Det här blir ju bra".

På tal om gamla trakter så har jag köpt Naturguiden nyss. En bok om naturen i och omkring Luleå samt beskrivning av trevliga ställen att åka på utflykt till (utflykta?) och sådär. Riktigt mysig bok :)
Man fick till och med med kartor med vandringsleder utmärkta.
Semester i Luleå ska det bli. Någon gång.