Det är många som börjat skriva också när de menar och så.
Eller har jag missat något?
Får man helt plötsligt använda också på samma sätt som och så?
Jag tycker att det ser helt fel ut. Galet.
måndag, juli 07, 2008
också <> och så
måndag, juni 23, 2008
söndag, juni 15, 2008
lördag, maj 17, 2008
Pinocchio
Idag är för övrigt syttende mai och man borde ju ha tagit sig till Norge. Ikke sant?
Någon gång i livet måste jag uppleva syttende mai i Oslo. Så är det bara.
Snart kan jag nog norska också (även om R påpekade att det inte är någon norrman som säger kjempegreit, så jag måste hitta ett nytt uttryck att använda som är norskare...) för i och med projektet och alla norrmän man då pratar med så har jag ibland börjat tänka på norska till och med. "Hvis" och "Hvordan" åker hela tiden runt i hjärnan likväl som jag har svårt att använda orden rolig och anledning eftersom jag själv knappt vet om jag menar lugn eller kul, orsak eller möjlighet.
Förvirrande.
söndag, mars 30, 2008
Stor bokstav
Ska förresten kungen skrivas med stor bokstav? Eller är det bara gud som ska skrivas med stor bokstav?
För mig är kungen och gud lite samma sak - jag tror inte på någon av dem.
onsdag, februari 13, 2008
Hjälp!!
Det heter alltså inte öppenhjärtlig? Det har jag alltid skrivit...
Öppenhjärtig är det nya budet.
Läskigt så fel man kan ha. Jag som tycker att jag i allmänhet är noggrann och korrekt... :(
tisdag, januari 29, 2008
Bokbeställning
Nu var det dags att beställa böcker igen. Det blev följande:
Spelet : en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap (svart omslag) (9789127087958)
Familjens projektledare säger upp sig (9789137132174)
Vinterns goda ting : maten, julen, blommorna (9789100115326)
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra (9789185625628)
Hoppas att jag får Vinterns goda ting. Den var med på kampanj och det är först till kvarn som gäller.
I och för sig betyder ju "först till kvarn" i sin ursprungliga form att "först till kvarn får först mala" så alltså borde den som beställer först få boken först och den som beställer senare få boken senare. Att den som beställer sist inte ska få den alls innefattas inte i meningen.
Alltså räknar jag kallt med att jag får den.
fredag, januari 18, 2008
Non-disclosure
Dubbelnegationer är intressanta. Speciellt när de blir ett nytt ord som liksom betyder samma sak som ursprungsordet, bara att ursprungsordet kanske inte finns.
Förvirrande? Ja.
Jag tänker just nu på ordet non-disclosure som jag kom i kontakt med på jobbet när vi var tvungna att skriva på ett non-disclosurekontrakt för ett speciellt projekt.
Jag menar, dis kan man väl se som en negation? Dis i disappear gör ju att man får ett ord som är tvärtemot betydelsen av appear.
Non gör ju också en negation.
Det betyder alltså att man borde kunna använda ordet closure istället för non-disclosure, eller?! Säga att man skriver på ett closurekontrakt som helt enkelt skulle betyda att man skriver under på att det som sägs och siffror man får ta del av inte får komma ut.
Men varför göra det lätt när man kan krångla till det?
måndag, januari 14, 2008
Krokodiltårar
Jag tycker att det är lite roligt att folk (jag generaliserar till "folk" för det är då fler än 10 exempel som bara jag har...) använder uttrycket krokodiltårar helt fel!
Många verkar tro att krokodiler gråter ovanligt stora tårar så att krokodiltårar därför skulle vara synonymt med "gråta stort" eller liknande. För den som läser detta och inte vet kan jag ju meddela att det betyder falska tårar, vilket wikipedia mycket riktigt påpekar.
Så tänk på det!
torsdag, december 21, 2006
På grund av tack vare
Tänk så glad jag skulle bli om folk kunde lära sig att skilja på när man bör använda "på grund av" och när man bör använda "tack vare".
Speciellt tänker jag då på sådana människor som syns, det vill säga mediamänniskor.
Men det kanske till exempel är så att det är tack vare allt regnande som E6 rasade?
Nu har jag i och för sig inte hört just den meningen idag men många liknande.
Nu sova ett par timmar, sedan åka tåg. Till Söndsvall.
onsdag, december 20, 2006
Jul på gång
Ja, då är det verkligen snart jul. Inte långt kvar alls nu.
Det känns helt okej! Ingen stress här inte.
Julkorten är skickade i tid, klapparna köpta och inslagna och så vidare.
Nu är det bara det där tråkiga packandet kvar. Åker bort över helgerna nämligen.
Det ska bli skönt att återse trakter där man inte får "Det gör det" till svar på till exempel "Det här blir ju bra".
På tal om gamla trakter så har jag köpt Naturguiden nyss. En bok om naturen i och omkring Luleå samt beskrivning av trevliga ställen att åka på utflykt till (utflykta?) och sådär. Riktigt mysig bok :)
Man fick till och med med kartor med vandringsleder utmärkta.
Semester i Luleå ska det bli. Någon gång.