Visar inlägg med etikett kökssysslor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kökssysslor. Visa alla inlägg

söndag, juni 22, 2008

Maräng

Det blev två äggvitor över när jag gjorde chokladmousse igår.
Så idag blir det sjudna maränger med lite hackade hasselnötter i.
Sen ska jag inte baka något sött på ett tag...

Nu ska jag nog joina sambon lite på sängen för en eftermiddagslur och när han sticker ut och cyklar ska jag inventera bakhyllorna i skafferiet. Misstänker att det finns flera öppnade påsar med olika sorters nötter, russin, koriander, kokos med mera som har utgånget datum och så. Jag behöver få lite ordning!
Ordning i skåpet och ordning i livet.
En inventering av det som finns måste vara den bästa utgångspunkten.

lördag, juni 21, 2008

Fet mat-dag

Onyttig dag idag. Rätt skönt ibland...
Ska snart beställa pizza och till efterrätt har jag gjort hemlagat chokladmousse.
Alltså inte chokladpudding utan detta är en ren mousse (vispad grädde, smält blockchoklad och äggulor).
Mmmm :)

tisdag, juni 17, 2008

Kakor


Nybakta kakor! Såhär dags? Ja, för när man är vuxen bestämmer man själv.

torsdag, januari 24, 2008

En bra idé

Jag ska baka muffins. Muffins med äpple, kanel och russin.
Det känns som en mycket bra idé!

söndag, januari 20, 2008

Bröd


Åh! En perfekt surdeg (halvfusk eftersom man har i yoghurt men ändå)! Se hur fint den bubblat upp på bunkens väggar! :-) Bakade ljus, söt limpa i eftermiddags men nu är det dags för nyttigare grejer. Köpebröd är knappt ätbart i jämförelse; snart är det väl mer tillsatser än mjöl...

söndag, augusti 12, 2007

Blixtar och dunder

Huj, vad det regnade och åskade igår!
Och precis när man trodde att det var över så öppnades en ny regncell i molnet och gav både mer vatten och blixtar.

Det var riktigt mysigt tycker jag.
Ingen TV, ingen dator så det blev till att göra en minisats chokladbollar, läsa tidning, lösa korsord...
Jag satte på radion när det värsta var över (är inte lika rädd om den som om TV och dator) och hörde en del av reprisen av Naturmorgon.

Man kanske skulle dra ur strömmen till TVn alla lördagar?