Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg

lördag, april 26, 2008

Problemet

"Denna planet har - eller rättare sagt hade - ett problem, nämligen följande: dom flesta av dess innevånare var olyckliga större delen av sin tid. Många lösningar på detta problem blev föreslagna, men de flesta handlade på ett eller annat sätt om cirkulationen av små gröna papperslappar, vilket var märkligt eftersom det på det hela taget inte var dom små gröna papperslapparna som var olyckliga."

Ur Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams

tisdag, januari 29, 2008

Bokbeställning

Nu var det dags att beställa böcker igen. Det blev följande:

Spelet : en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap (svart omslag) (9789127087958)
Familjens projektledare säger upp sig (9789137132174)
Vinterns goda ting : maten, julen, blommorna (9789100115326)
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra (9789185625628)

Hoppas att jag får Vinterns goda ting. Den var med på kampanj och det är först till kvarn som gäller.

I och för sig betyder ju "först till kvarn" i sin ursprungliga form att "först till kvarn får först mala" så alltså borde den som beställer först få boken först och den som beställer senare få boken senare. Att den som beställer sist inte ska få den alls innefattas inte i meningen.
Alltså räknar jag kallt med att jag får den.

torsdag, december 13, 2007

Ordfront

Nu ska jag börja prenumerera på Ordfront. Skickade in blanketten idag. Det blir nog bra. Det är kul att etc kommer varje vecka men jag saknar deras magasin. Men när Ordfrontprenumerationen kommit igång så får jag både bra veckotidning och bra magasin hem i brevlådan. Nice nice!

Och så fick jag tre böcker som premie också. Lovely! Det blev
Chockdoktrinen av Naomi Klein
Buddha i världen av Pankai Mishra
Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

Den hemlige kocken har jag precis läst men jag vill gärna äga den också.


Snart är det dags för "MånDagen D" som E kallade det. Pirrigt!

tisdag, augusti 21, 2007

Självkänsla

Idag lyssnade jag på Mia Törnbloms sommarprat. Hon var jättebra! Tycker jag.
Klart över förväntan.

Kanske ska jag låna någon av hennes böcker ändå? Jag har fått för mig att de inte är så roliga men jag kanske har haft fel där hela tiden?
Någon som har läst dem?

söndag, augusti 05, 2007

Läsa

Så försvann denna helg då.
Det enda jag har gjort är att läsa känns det som. Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson.
Jag har i och för sig hunnit fika hemma hos en kompis, bakat två olika sorters bröd, gjort egen dajm (gottgott!) och spelat discgolf men det känns som att jag bara har läst.
Nu har jag bara ett tiotal sidor kvar så jag ska ta tag i dem bums!

Förresten så har skivorna inte kommit än :(
Och de är inte skickade så de lär inte komma imorgon (om inte statusen på ordern är fel, men det har jag svårt att tro) så jag får hoppas på tisdagen!
Vi (jag och sambon) hörde Salem Al Fakir på Stora torget i Borås i torsdags och det var underbart bra! Att kunna få igång en så seg publik som en jag-går-bara-för-att-det-är-gratis-och-jag-får-en-anledning-att-dricka-öl-alternativt-kaffe-på-stan på torget i Borås måste vara en riktig gåva :)
Så, jag vill ha skivan nuuuuu!

Som sagt, Stieg Larsson-dags.

måndag, juli 30, 2007

Tröstshopping

Eftersom Ingmar Bergman har dött och min semester har tagit slut är jag fullt berättigad att tröstshoppa. Så nu har jag beställt skivor!

Bach Johann Sebastian - Orkestersvit 1-4
Johnson Jack - In Between Dreams
Rolling Stones - Singles Collection - The London Years (3CD)
Ekdahl Lisa - Med Kroppen Mot Jorden
Dahlgren Eva - En Blekt Blondins Hjärta
Al Fakir Salem - This Is Who I Am
Cat Power - The Greatest
Kings Of Convenience - Riot On An Empty Street

Rolling Stones har jag egentligen aldrig lyssnat på men nu hade CDON ett kanonerbjudande så jag kunde inte låta bli...
Får se om jag kommer att få den eller om den tar slut innan.

Nu ska jag läsa ut min bok Never let me go.

lördag, juli 21, 2007

Harry


Jag tror inte att jag är den enda som köpt och som läser om Harry idag. :-D

måndag, mars 05, 2007

Bokrea, IGEN

Det blev några böcker på bokrean till slut. Nämligen

Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston
Feng shui för själen av Agneta Nyholm Winqvist
Feng shui för svenska hem av Agneta Nyholm Winqvist
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
Tjuvarnas marknad av Jan Guillou
Flyttfåglar av Marianne Fredriksson

De fyra första böckerna i listan har jag läst redan. Anledningen att jag köpte Män som hatar kvinnor är att jag ville ha den inbunden.
Vad gäller feng shui-böckerna så var jag ute efter Feng shui för svenska hem men den fanns inte i den första affären jag var in i. Så då köpte jag de andra för att åtminstone få tag på någon feng shui-bok (jo, jag hade tänkt köpa den även innan krogare kommenterade föregående inlägg).
Sedan hittade jag Feng shui för svenska hem och var "tvungen" att köpa den också.
Tjuvarnas marknad och Flyttfåglar har jag inte läst (än). Jag hoppas att de är bra!

Feng shui-böckerna har jag lånat på biblioteket förut men jag vill ha dem hemma som uppslagsböcker kan man säga. Det är inga böcker jag kommer läsa från pärm till pärm (igen).
Rensa i röran är väl amerikansk dessutom och ganska fånig men den har några bra kapitel och kan därför vara vettig att bläddra i ibland ändå.

I helgen var jag ensam hemma och stegade upp lägenheten och la en bagua enligt Feng shui för svenska hem. Sanningen som kom fram var ganska läskig... Här har jag gått och trott att det är hallen som är den här lägenhetens livsväg/karriär-område och så visar det sig att även alla garderober i sovrummet hör dit!
Inte konstigt att jag inte trivs på jobbet med tanke på all skit i garderoberna liksom!
Jag har bland annat massa massa papper från mitt exjobb där som bara ligger och väntar på att rensas. Jag har bara inte haft ork.
För att inte tala om gamla kassa kläder som länge varit på väg till sopsorteringen...
Vad tror ni; blir det bättre på jobbet/hittar jag ett bättre jobb om jag rensar i garderoben?!

Nej, jag håller inte på att bli galen, men vad göra om man känner att man inte kan påverka sin situation på något annat sätt...?!

måndag, februari 26, 2007

Bokrea, igen

Jag ger mig, jag hade fått bokreakatalogen!
Hittade den i pappersåtervinningen. Kasst av mig.

Jag vet inte riktigt vilka böcker jag vill köpa dock. Kommer inte heller orka/hinna till rean första dagen så det kan ju hända att jag inte ens har chans att få tag på de böcker jag bestämmer mig för att vilja ha. Eller nåt.
En viss sambo fyller år snart så något till honom vore inte fel.

Första Harry Potter-boken är utläst nu. Lika bra som den var förra gången jag läste den :)
Ska börja på tvåan någon dag.

Så är läget. Inget nytt i övrigt.

söndag, december 10, 2006

Flickan som lekte med elden vs. julstök

Jag skulle ju baka ut resten av pepparkaksdegen nu. Och så skulle jag göra julbullar (saffransbullar med mandelmassa).
Men det går ju inte. Jag måste läsa mer först. Läser Flickan som lekte med elden och den är superspännande för tillfället.

Är det någon som vet om Stieg Larsson han slutföra tredje delen i Milleniumtrilogin innan han dog? Jag skulle gärna läsa en tredje bok om de här människorna måste jag säga.

Knäcken som jag (vi) gjorde i söndags blev mycket bra kan jag i alla fall meddela. De allra sista blev lite brända men de funkar att äta de med!

Och så kom ju Herr Fuglesang äntligen iväg inatt. Skönt, för jag skulle inte orka med så många fler vaknätter. Klockan ett la vi oss inatt men var ju tvungna att ställa klockan på strax efter kl 2 så det var inte så mycket sömn i första etappen. Den här gången var det ju i alla fall värt det!

Nä, nu måste jag läsa mer i boken. Och dricka mer kaffe.
I boken är jag på sidan 492 av 632 och vad gäller kaffet är jag på sista koppen i kannan.

Trevlig andra advent!