lördag, augusti 13, 2005

Efterlysning

Jag hittade precis en liten rulle (200 gram) mandelmassa i kylen med bäst före datum 18 augusti 2005.
Det känns inte helt optimalt.

Så nu efterlyser jag bra recept på kakor/efterrätter som innehåller mandelmassa.
Hjälp mig, snälla!
Ska inte vara alltför krångligt att göra och helst vill jag ha receptet redan idag. (Hårda krav va? ;) )
Måste nämligen göra något av den redan imorgon, annars kommer den nog försvinna den naturliga vägen (in i munnen på sambo).

Tack på förhand! :)

2 kommentarer:

M sa...

jag har svårt att påminna mej om att jag använt mandelmassa till annat än semlor och chokladdoppade julkulor. Fel säsong för båda :o)
Farmor brukade baka en himmelsk småkaka med mandelmassa och en mandel i mitten, men den är nog komplicerad.

liffer sa...

Det blev ett superenkelt recept som mamma mailade. Semlor var jag inte riktigt sugen på nämligen :)
Dessa enkla mandelkakor var helt enkelt;

blanda mandelmassan med lagom mycket äggvita (jag tog 200 gram + 1)
forma till små kakor
lägg på plåt och garnera med nöt (mandel tog jag)
grädda 10-15 minuter i 150 grader

Helt okej kakor för att vara ett så enkelt recept!