tisdag, mars 07, 2006

Dåligt brödbakande

Suck.
Igår bakade jag Danskt rågbröd (ur Kärlek, oliver och timjan av Anna & Fanny Bergenström) och glömde bort gräddningstiden som då blev 10 minuter för lång. Ingen jättekatastrof för ett bröd som totalt grädas 80 minuter, men resultatet blev ändå en för brun och hård yta. Trist!

Idag bakade jag Rofans vardagsbröd (ur samma bok som brödet ovan) och allt gick bra. Trodde jag. Ända tills nu, nyss, när jag tog ut brödet ur ugnen och tyckte det såg konstigt ut. Jag glömde ha på sesamfrön!!
Så nu blir ytan rent ut sagt skittrist och för hård. Fröna behövs där, när man penslar med såpass mycket ägg som det ändå ska vara.

Tyvärr blir det nog köpt bröd på körfikat ikväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Liffer, man kan ju ha solrosfrön på Rofan också, eller skära fina mönster! Det brukar jag göra när jag inte har tillräckligt med sesam kvar :)

liffer sa...

Ja, jag veeet, men nu var det ju så att jag var klantig och glömde. Jag har gott om sesamfrön i skafferiet.

Men faktiskt gick det att bjuda på brödet ändå och det var uppskattat! Så helt misslyckat blev det inte :)