torsdag, november 30, 2006

Pepparkakor

Pepparkaksdegen är igång så nu luktar det ljuvligt här hemma! :)
Jag provar en ny sorts deg i år. Förut har jag gjort den vanliga degen ur Vår kokbok men nu provar jag ett recept ur en Anna Bergenströmbok.
Sirap+socker+vatten skulle kokas först och nu smälter smöret i den varma blandningen och jag kan bara vänta tills det svalnar lite. Blir intressant att se om det blir gott, men det tror jag ju att det blir.

Hm, jag hade nåt mer att skriva men minns inte vad nu. Så kan det gå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjoho och tjohej matmor!
Måste än en gång säga att jag är imponerad av dina husmorskunskaper! Jag är ju duktig om jag brer en smörgås, iallfall enligt mig själv. Eller kanske inte bara bre, lägger jag däremot ett salladsblad på så är det STORT!!! Kanske ska överträffa mig själv och göra det någon dag, dock inte nu för jag är för sjuk;) Kram kram
Ps. ta med en pepparkaka hem vetja! Till mig alltså!

Anonym sa...

Underbart med doft av jul.... :)

with vegas in mind sa...

Imponerande! Själv har jag köpt två förpackningar med pepparkaksdeg. Om det finns något kvar på söndag så ska vi baka. (Micke går och tjuväter av degen den lymmeln)
Vill gärna höra om dina kakor blev bra, för då kanske jag kan knycka receptet till ett annat år?

liffer sa...

Tjuväta deg måste man ju göra! Det finns ju bara pepparkaksdeg i kylen en månad per år :)
Jo, degen blev bra! Lättarbetad och så. Däremot blev inte kakorna perfekta men det handlar mest om att det som vanligt är svårt att få helt lagom gräddade kakor. Några är halvbrända och några är för bleka...